האחים של…

"האחים של…" – תכנית טיפולית ייעודית לאחים של ילדים עם צרכים מיוחדים

טיפול רגשי חוויתי בתחומי הרכיבה והכלבנות הטיפולית

שמים את הזרקור על האחים של הילדים עם הצרכים המיוחדים

טיפול קבוצתי ואישי להתמודדות עם האתגרים, הקשיים, הרגשות, התסכולים ורגשות האשם

מפגש הרכיבה הטיפולית: התמודדות עם המשימות שניתנות באמצעות הקניית מיומנויות רכיבה, שיחה ומשחק. ההתמודדות מעצימה את האח/ות, מדגישה את תחושת ההישג ומעלה את דימויו העצמי.

מפגש הכלבנות הטיפולית: שיפור מיומנות התקשורת הבינאישית, העצמת הביטחון העצמי, אסרטיביות וכושר המנהיגות.

פרטים על התכנית: 

12 מפגשים בני שעה וחצי

(3/4 שעה ברכיבה ו-3/4 שעה בכלבייה )

עם אפשרות לטיפול משולב בהנחיית העובדת הסוציאלית

מספר משתתפים בכל תוכנית : 6 ילדים

גילאי 10-12

להרשמה לתכנית מלאו את הטופס



    תוכנית רכיבה וכלבנות טיפולית לאחים של ילדים עם צרכים מיוחדים

    בספרות המקצועית ישנה התייחסות רבה לטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים ובהוריהם. בתוכנית הנוכחית אנו נתייחס לפן הטיפולי באחים של בעלי הצרכים המיוחדים. נתמקד בצרכיהם ומצבם שנגרם בעקבות היותם "אחים של…". כאשר נולד תינוק עם תסמונת גנטית, מחלה כרונית או מוגבלות אחרת, נדרשים בני משפחתו להסתגל לשינויים רבים בחיי היומיום. ההורים עסוקים מאוד בטיפול בילד, בבדיקות ובאבחונים רפואיים, הם משקיעים משאבים רבים של זמן וכסף, וגם מבחינה רגשית הם טרודים מאוד בהתמודדות החדשה לה הם נדרשים. אחים ואחיות לילדים עם צרכים מיוחדים נדרשים להסתגל לשינוי שחל במשפחה, ובהמשך התפתחותם הם נדרשים להתמודד ולהגיב לאתגרים רבים שמציבה התסמונת בחיי המשפחה.

    קיימים אספקטים חיוביים ויתרונות רבים, לגדול במשפחה שבה אחד האחים הנו בעל צרכים מיוחדים. מחקרים מעידים כי אחים במשפחות שבהם גדל ילד מוגבל נטו להיות אחראיים, בעלי ביטחון עצמי, עצמאיים, בוגרים ובעלי סבלנות, יותר מבני גילם אשר גדלו במשפחות רגילות. הם הגיבו 'עם פרופורציות' יותר תואמות להתמודדויות רגילות של החיים, גילו רגישות למצוקות וקשיים של האחר, ודיווחו על תחושת קרבה ולכידות משפחתית חזקה יותר.
    לצד יתרונות חשובים אלו, קיימים לא מעט אתגרים, קשיים והתמודדות רגשית, הכרוכים בגדילה לצד אח/ות בעלי צרכים מיוחדים.

    לילדים אלה מס' התנהגויות אופייניות:
    1. אחים לילדים עם צרכים מיוחדים נוטים לחוות אשמה רבה נוכח מגבלותיו של אחיהם, חשים אשמה על כך שהם לא לוקים בתסמונת או סובלים מהמגבלה, בעוד האח/ות אובחנו כחולים או בעלי מגבלה.
    2. אחים רבים מתביישים במראהו החיצוני או בהתנהגותו של האח בעל הצרכים המיוחדים. הם מרגישים אי נוחות נוכח מראהו החריג, דיבורו הלא ברור, לעיתים הוא מתנהג בצורה שלא תואמת את גילו, או מדבר 'לא לעניין'. חלקם מתביישים להזמין חברים הביתה, לצאת עם האח לקניון או לפארק, ואף חשים מתח ובושה במפגשים עם המשפחה המורחבת.
    3. אצל אחים ואחיות צעירים קיימים חששות הנוגעים לאפשרות שגם אצלם יופיעו התנהגויות, בעיות רפואיות וקשיים האופיינים לתסמונת או למחלה. אצל אחים בוגרים ישנם פחדים שהתסמונת תופיע בילדים שייוולדו להם, גם במקרים שאין לכך ביסוס גנטי. החשש נובע לעיתים קרובות מכך שאין לאחים די מידע הנוגע למקור הקשיים של האח בעל הצרכים המיוחדים.
    4. כעס וקנאה רבה באח הלוקה בתסמונת, בשל תשומת הלב הרבה לה זוכה והזמן הרב שמקדישים ההורים לטיפול בו. רגשות אלו מלווים בהמשך בתחושה קשה של אשמה. האחים מרגישים 'איך אני יכול לכעוס, לקנא ולהתבייש באח שלי, בעוד הוא סובל, דחוי, עצוב?'
    5. תחושת בדידות והרגשה כי 'אין עוד אף אחד בעולם' שמתמודד עם הקשיים הכרוכים בגדילה לצד אח עם צרכים מיוחדים.
    6. אחים רבים עושים מאמצים כבירים להצליח ולהגיע להישגים יוצאי דופן, וזאת כדי 'לפצות' על הקשיים והכשלונות של האח המוגבל. הם חשים כי עליהם להצטיין בביה"ס, בספורט, להתנהג למופת, בבגרות ובאחריות רבה, וזאת כדי לשמח את הוריהם ולהקל עליהם.
    7. אחים חווים קונפליקטים רבים בין הרצונות והצרכים ההתפתחותיים שלהם, ובין המחוייבות כלפי האח הלוקה בעל הצרכים המיוחדים, אשר זקוק לעזרה מצידם ולחברתם. לדוגמא, כאשר הם רוצים לצאת ולבלות עם בני גילם, עליהם להתמודד לא פעם עם בקשה של האח המוגבל להצטרף או כשזקוקים לעזרה הכרוכה בהוצאה כספית מצד ההורים, ויודעים שכסף זה דרוש להוצאות הכרוכות בטיפול באח.
    הכלים הטיפוליים:

    הרכיבה הטיפולית הנה תחום ההולך ומתפתח בחמישים השנים האחרונות. בתחילה הוגדרו טיפולים אלה כתחום שיקום לפגיעות גופניות, אולם במשך השנים הלכה וגברה המודעות להשפעה שיש לתחום זה על הפן הרגשי של הילד/ה.

    הטיפול באמצעות הסוס מצליח לכרות ברית עם כוחותיו של הילד/ה. הטיפול מאפשר לרוכב לספק לעצמו משוב חיצוני המעורר תהליך שינוי של חיזוק פנימי ומוביל לשינוי משמעותי שהילד/ה מפנימו.

    רכיבה על סוס נתפסת כיוקרתית ומאתגרת. מתן המשימות ומיומנויות הרכיבה ניתנות בהדרגה ובקצב המתאים לילד/ה, על מנת לעודד להתמודד עם קושי ותסכול (כגון פחד). באמצעות העצמת הילד/ה ובהדגשת תחושת ההישג עולה אט אט בטחונו ודימוי העצמי.

    הכלבנות הטיפולית שמה לה למטרה לסייע לאוכלוסיות שונות באמצעות כלבים, על פי צרכי האוכלוסיה. ייחודו של הכלב בכך שהוא מאפשר בראש ובראשונה נתינה וקבלת אהבה ללא תנאי. מעצם מהותם, מהווים הכלבים מתווכים ייחודיים בהיותם אמצעי חי ומגיב המקבל את בני האדם כפי שהם וללא שיפוטיות. הכלבים מהווים אמצעי ליצירת קשר ברבדים שונים תוך שיפור תקשורתי, התנהגותי, רגשי, מוטורי ועוד. מעבר לחוויה הרגשית במפגש עם הכלבים, היכולת לשלוט בכלב תורמת להעלאת הביטחון העצמי, מהווה מוטיבציה לעשייה, מאפשר קבלת והצבת גבולות, פיתוח סובלנות, אמפתיה ועוד.

    באמצעות הרכיבה הטיפולית, מתמודד הילד/ה עם משימות הניתנות לו. משימות אלה ניתנות באמצעות הקניית מיומנויות הרכיבה, שיחה או משחק. התמודדותו של הילד/ה עם המשימות בהצלחה, מעצימה אותו, מדגישה את תחושת ההישג, מעלה את בטחונו ודימויו העצמי ובתוך כך אף מעלה בו את רמת המוטיבציה להתמודדות עם קשיים, חרדות ופחדים. בהזדמנות זו, הילד/ה הינו במרכז ה"זירה". הוא רוכב על הסוס. מצליח לשלוט בו ואף לקבל ממנו ביצועים מיוחדים לפי בקשתו. מצב זה מעצים ומעלה את תחושת הקומפטנטיות.

    באמצעות הטיפול בעזרת כלבים, ניעזר בכלב לשפר מיומנויות של תקשורת בינאישית. נפתח ביטחון עצמי ואסרטיביות ובכך את כושר המנהיגות של ילדים אלה. בנוסף, דרך משימות ואילוף הכלבים נעזור לילד/הים לחוות חוויות של הצלחה, להבין סיטואציות, להשליך מתוכן על חיי היומיום ובכך לשפר את יכולות הבחירה שלהם.

    בסוף המפגשים ייערך ערב חשיפה להורים, אשר במהלכו יוצגו תוצרי העבודה של ילדיהם. במהלך ערב זה יתנו ההורים את כל תשומת ליבם לילדיהם אלה ללא ה"צל" של אחיהם בעלי הצרכים המיוחדים

    יעדי הטיפול לאוכלוסיית היעד:
    • העלאת בטחון ודמוי עצמי.
    • מתן חיזוקים וחוויות חיוביות.
    • זיהוי תחושת הפחד, התמודדות והתגברות.
    • חיזוק תחושת השליטה.
    • התמודדות במצבי דחק ומשבר.
    • מתן כלים לתקשורת אלטרנטיבית, תוך זיהוי דפוסי תקשורת ("שפת החיות").
    • העלאת תחושת המסוגלות העצמית
    מהלך התוכנית

    משך הטיפול הרצוי הוא כ 12 מפגשים בני שעה וחצי (3/4 שעה ברכיבה ו 3/4 שעה בכלבייה). אנו ממליצים לקיים לאחר הטיפול המשולב קבוצה בהנחיית העובדת הסוציאלית, אשר בה יועלו ויועבדו הנושאים המלווים את התחושות והקשיים.

    מספר הילדים המשתתפים בתוכנית: 6

    גילאי הילדים: 10-12

     עלות לילד:  350 ₪ עבור פעילות בת שעה וחצי + חצי שעת עיבוד של העו"ס

    סה"כ עלות כוללת של התוכנית לחודש (4 פעילויות): 1,400 ש"ח

     

    העמותה לרכיבה וכלבנות טיפולית בתל מונד – TRCI, הינה עמותה פורצת דרך ומובילה בתחום הרכיבה והכלבנות הטיפולית בישראל, המיישמת ומפתחת מגוון שיטות טיפול, בעזרת סוסים וכלבים, עבור מגוון רחב של אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים.

    אנו מאמינים שיחד נוכל לחולל שינוי ולקדם חברה בריאה ומכילה יותר!

    למרכז הטיפולי שלנו מוניטין רב בתחום הטיפולי-מקצועי, במגוון רחב של אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים כגון: נפגעי תאונות דרכים, נכי צה"ל, בעלי מוגבלויות פיזיות, נפשיות וקוגניטיביות, פגועי ראש ועמוד שדרה, בעלי לקויות למידה והתנהגות, נוער בסיכון, לקויי שמיעה, לקויי ראיה ורבים אחרים. המטופלים מגיעים אל העמותה ממגוון רחב של גורמים מפנים וביניהם: משרד הביטחון, הביטוח הלאומי, משרד הרווחה, ארגונים ועמותות שונות וקופות החולים.

    המרחב הטיפולי בעמותה הוא מהמתקדמים ביותר בארץ, בעיקר בזכות הצוות המקצועי העוטף כל מטופל. הצוות שלנו, הכולל עו"ס, מלווה את כל מהלכו של הטיפול מתחילתו ועד סופו, עושה שימוש בציוד חדשני ובעזרים מתקדמים ובמגוון רחב של סוסים וכלבים מגזעים וגדלים שונים, מה שמאפשר לסטודנטים, למטופלים ולמטפלים כאחד, להתנסות ולעבוד בסגנונות טיפול מגוונים ותוך התאמה אישית מלאה, לטובת הצלחת הטיפול הפיזי והרגשי כאחד. הטיפולים הינם קבוצתיים ופרטניים, מבוססים על תוכניות אישית, ומותאמים במיוחד לצרכי המטופלים.

    העמותה לרכיבה וכלבנות טיפולית אף הקימה בשנת 2014 את יחידת המחקר הראשונה מסוגה, השמה לעצמה למטרה לחקור ולהוכיח בצורה אמפירית את השפעות הרכיבה והכלבנות הטיפולית על מגוון אוכלוסיות בעלות צרכים שונים. לצד הניסיון המעשי והידע הטיפולי החשוב והרב אשר התפתחו ונרכשו מ"חכמת המעשה", יחידת המחקר, בשיתוף עם אוניברסיטת בר אילן, בוחנת ומודדת את ההשפעות הטיפוליות סביב נושאים שונים הנוגעים לתחום הרכיבה והכלבנות הטיפולית.