רכיבה טיפולית

רכיבה טיפולית

רכיבה טיפולית – כללי

רכיבה טיפולית מבוססת על ניצול התכונות המיוחדות של הסוס, אשר באמצעותן ניתן לשפר את בריאותן ורווחתם של בני האדם. רכיבה טיפולית נכללת בין טכניקות הטיפול התנועתי המודרני- התנועה הקצבית שחש הרוכב על הסוס בנוסף על המגע הפיזי והמוטיבציה הופכים את הסוס לשותף מצויין בתהליך הטיפול. הטיפול בעזרת הסוס מסייע בהגשמת מטרות טיפוליות רבות, החל ממטרות רגשיות, תקשורתיות והתנהגותיות וכלה במטרות מוטוריות ועוד.
מדריכי רכיבה טיפולית נהנים מתחושת סיפוק אישי בכל מפגש, מה שהופך את הקריירה שלהם לקריירה מעצימה ולא סטנדרטית, בעלת יכולת לגעת באנשים ולעזור להם בתהליך ההשתלבות בחברה.

רכיבה טיפולית

טיפול ברכיבה טיפולית הינו הליך טיפולי בעזרת סוסים, מתבצע בליווי צמוד של המדריך שהינו בעל הכשרה טיפולית. המדריך מלווה את המטופלים בתוכנית אישית ליצירת קשר עם הסוס, כיצד לעלות עליו ולרכב, כיצד לטפל בו וכיצד לגרום לו לבצע תרגילים שונים. השלב הראשון לתוכנית הטיפול מתחיל במפגש אישי עם עובדת סוציאלית הבונה את התוכנית הטיפולית על ידי אבחון המטופל ובניית תוכנית בהתאמה אישית.
בזמן הרכיבה נוצר קשר בין הסוס, המטופל והמטפל, המאפשר למטופל התנסויות חושיות-מוטוריות, התנסויות בתקשורת, התנסויות רגשיות ועוד. המטופל יכול לחוות הצלחות, פחדים וכישלונות ולעבד אותם באופן חיובי בסביבה תומכת, לפתח מודעות עצמית ולקדם את הצמיחה האישית.
רכיבה טיפולית היא שיטת טיפול בעזרת בעלי חיים המשלבת מרכיבים חינוכיים, פסיכולוגיים ושיקומיים. בשיטה זו הטיפול נעשה באמצעות מגע ורכיבה על סוסים. הרכיבה הטיפולית מתאימה לבעלי צרכים מיוחדים, ילדים או מתבגרים או מבוגרים בעלי צרכים מיוחדים בכל קשת הלקויות.
במהלך הרכיבה על הסוס משפרים את השליטה בשרירים, את היציבות, שיווי המשקל והקואורדינציה ואת יכולת ההתמודדות עם חוויות חושיות, רגשיות, חברתיות, בתוך מסגרת בטוחה ותומכת.
הרכיבה הטיפולית מסייעת למטופלים להתמודד עם הקשיים ולחולל שינוי בחייהם ובחיי הסביבה הקרובה להם ואנו גאים להיות חלק ממחוללי השינוי הטיפולי.

ביקוש גובר במדריכים

עקב הכנסת הטיפול ברכיבה טיפולית לסל השירותים הניתנים דרך קופות החולים, תחום זה בישראל נמצא בשנים האחרונות בפריחה. מצב זה יוצר ביקוש רב למדריכי רכיבה טיפולית מקצועיים, לצורך השתלבותם בחוות בהן מתבצעת רכיבה טיפולית ברחבי הארץ.

TRCI – העמותה לרכיבה וכלבנות טיפולית כגוף מוביל בתחום

יתרון העמותה לרכיבה וכלבנות טיפולית הינו בכך שהיא עוסקת גם בהכשרת המדריכים וגם כמקום טיפולי בעל ניסיון מקצועי רב, המכיר היטב את הצרכים ומתעדכן כל העת בנושאים רלוונטיים. בנוסף לכך, ישנה יחידת המחקר של העמותה המפתחת ידע עדכני כל העת . המתקן בעמותה הינו המתקדם והנוח ביותר בארץ בעל צוות המדריכים המנוסה והמיומן ביותר. כמו כן, הסוסים נבחרו במיוחד לתחום הטיפולי וזאת בנוסף לציוד המגוון המותאם לרכיבה הטיפולית.

לימודי רכיבה טיפולית

הקורס בפיקוח היחידה ללימודי המשך, ביה"ס לעבודה סוציאלית ע"ש לואיס וגבי וייפלד, אוניברסיטת בר אילן.

קורס הרכיבה הטיפולית כולל תכנים תיאורטיים ומעשיים.
תכנים מעשיים- התנסות כסייסים, תרגולי הדרכה וסטאז'
תכנים תיאורטיים – הכרת סוגי האוכלוסיות , לימודי אנטומיה, פיזיולוגיה, פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, פסיכולוגיה, עבודה קבוצתית, פגיעות ראש, עבודה סוציאלית.
במקביל להכשרה המקצועית והתיאורטית בתחום הטיפולי, נשלב את התחומים השונים לכדי עבודה טיפולית אפקטיבית, מקצועית ובטיחותית.
עם סיום התכנית בהצלחה יקבלו הסטודנטים את שתי התעודות הנדרשות על פי חוק לכל מדריך רכיבה טיפולית.

סטאז' מקצועי
הסטאז בתכנית זו מתקיים בעמותה בתל מונד ומשלב את הסטודנטים בעבודה עם צוות המדריכים המקצועי, מהטובים בתחומם בישראל. במסגרת זו יתנסו הסטודנטים בעבודה עם מגוון רחב של מקרים מתחומים שונים.

קהל היעד:
אנו מאמינים שברכיבה בסיסית וברכיבה טיפולית אין חשיבות לסגנון הרכיבה ממנו הסטודנט מגיע, ע"פ נסיוננו – ליכולת האמפתיה והנתינה, הרצון והנחישות של הסטודנט להשקיע ולהצליח, במקביל לרמת המקצועיות והבטיחות, ישנה משמעות רבה להצלחתו כמטפל בעתיד. הסטודנטים שלנו מגיעים הן מתחום הרכיבה המערבית והן מתחום הרכיבה האנגלית כאחד.
סטודנטים בעלי ניסיון ברכיבה.
סטודנטים מגיל 20 ומעלה.

תעודה
עם סיום התוכנית בהצלחה יקבלו הסטודנטים את שתי התעודות הנדרשות על פי חוק לכל מדריך רכיבה טיפולית. (תעודת מדריך רכיבה לימוד עפ"י חוק הספורט ותעודת מדריך לרכיבה טיפולית). לתעודה שלנו משמעות רבה בתחום כמקום מרכזי שעוסק בטיפול במגוון האוכלוסיות הגדול ביותר, מעבר להוראה בתחום.

צוות הקורס:

קרן וולף שנבל  – רכזת קורסים מדריכה לרכיבה אולימפית וטיפולית ומטפלת בשיטת ורדי.
ליאן אלמוג- נוי – פסיכולוגית ומאמנת חברתית
דגנית חדד – פיזיותרפיסטית מומחית
מיקה זהרוביץ'- מרפאה בעיסוק ומדריכה לרכיבה טיפולית.
טלי ג'יברי: מאמנת ברכיבה אולימפית ומדריכה לרכיבה טיפולית

 

עבודה בתחום – היום שאחרי
הסטאז' בתוכנית זו מתקיים בעמותה ומשלב את הסטודנטים בעבודה עם צוות המדריכים המקצועי, מהטובים שיש בתחום בישראל. במסגרת זו, יתנסו הסטודנטים בעבודה עם מגוון רחב של מקרים מתחומים שונים.
הסטודנטים המצטיינים בקורס משתלבים בעבודה בעמותה לרכיבה וכלבנות טיפולית בתל מונד אשר מטפלת באלפי ילדים ומבוגרים המתמודדים עם קשיים שונים מדי שנה. המרכז מוכר ע"י קופות החולים, משרד הביטחון וגופים מובילים נוספים.

 

אנו נמצאים כאן עבורכם !
קרן וולף שנבל – מנהלת תחום קורסים

קרן: 052-8349118
טל: 09-7965880
פקס:09-7962414
דוא"ל: Kerenv@trci.org.il

כל הטיפולים בעמותה מסובסדים.
ההכנסות מפעילויות ההעשרה וההכשרה מממנות את מגוון הטיפולים שהעמותה מספקת לטובת אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים.

עזרו לנו לעזור לעוד מטופל