"עתיד בטוח"- התכנית להעצמה והכשרה מקצועית של בני נוער בעזרת כלבים וסוסים - העמותה לרכיבה טיפולית בישראל
"עתיד בטוח"- התכנית להעצמה והכשרה מקצועית של בני נוער בעזרת כלבים וסוסים

בשנה האחרונה יזם המרכז לרכיבה טיפולית פרויקט ייחודי להכשרת בני נוער לאופק תעסוקתי בתחום העבודה עם סוסים וכלבים, בו מקבלים בני הנוער הכשרה מקצועית במסגרת עוטפת, במקביל להתנדבות ונתינה של בני הנוער לקהילה.
צוות המרכז, אשר יזם את הפרויקט פנה למועצה האזורית לב השרון, מחלקת רווחה וקהילה, עמה יש למרכז יחסי עבודה מצוינים, כשותפים טבעיים לפרויקט. התכנית נבנתה בהתאם לדרישות הקרן לילדים ונוער בביטוח לאומי , אשר שותפה ומממנת את הפרויקט.
המטרה המרכזית של התכנית היא מתן אופק תעסוקתי לקבוצת הנערים שנבחרו. במסגרת זו הם רוכשים השכלה ונסיון בתחום בו יוכלו לעסוק בעתיד.
מסגרת התכנית: 2 מחזורים של 18 חודשים כל אחד, בהם מתקיים מפגש שבועי בן 4 שעות סה"כ .
כל מחזור בתכנית כולל 30 נערים ונערות בני 15-17 מאזור המועצה האזורית, אשר נבחרו בתהליך ארוך ומורכב. בסה"כ בוצעו עבור תוכנית זו על ידי מח' הרווחה כ-300 ראיונות מהן נבחרו הנערים והנערות אשר ישתתפו בתכנית. בני הנוער שנבחרו הינם מרקע מגוון- ביניהם בני נוער שלומדים במסגרות שונות ובני נוער שנשרו באופן גלוי או סמוי מהלימודים.
אנשי המקצוע אשר ביצעו את תהליך המיון כללו עו"ס ממחלקת הרווחה במועצה ורכזת להב"ה (למען הנוער באזור הכפרי) ממחלקת נוער וחינוך משלים, אשר מלווים את התכנית מקרוב. בחירת הילדים נעשתה על פי הפרמטרים שהוגדרו במשותף עם כלל הגופים המלווים את התכנית. משקל רב ניתן לרמת המוטיבציה האישית והמשפחתית להשתתפות בתכנית.

מבנה התכנית
התכנית מורכבת משלושה רבדים-
הרובד המעשי – הכשרה בכלבייה או באורווה. בחודש הראשון התנסו הילדים בפעילות באורווה ובכלבייה כדי לבחור את המסלול המתאים להם. "מדהים עד כמה הילדים מחוברים לעצמם ומבינים מה מתאים להם. הם פשוט הבינו איפה הם צריכים להיות". מספר אסף משיח, אשר מוביל את התכנית מטעם המועצה.

הרובד המעשי כלל:
עבודה מעשית בכלבייה או באורווה – החל בניקוי האורווה או הכלבייה, הובלת סוסים וסיוע למדריכים הטיפוליים. בשנה השנייה יעבדו הילדים בכלבייה עם "כלבים ירוקים"- כלבים מכלביות עירוניות אשר לא אולפו בעבר, מה שיתרום לנערים ולכלבים כאחד.
לימודים תיאורטיים בתחום הסוסים – הנערים לומדים רבות על עולם הסוסים ו האנטומיה של הסוס. הם הכירו היטב את החיה ואת מה שמניע אותה , על מנת להבין טוב יותר את התנהגותה.
הם לומדים כיצד לטפל בסוסים, על האבולוציה של הסוס, על המשמעויות של הסוס כחיית עדר- איך מתנהגים מול חיה כזו, המשמעות של הסוס כחיה נטרפת, הכירו את חלקי הציוד השונים, סגנונות הרכיבה והמקצבים של הסוס.
לימודים תיאורטיים בכלבייה – בשנה הראשונה לומדים הנערים שבחרו במסלול את כל תחומי ההחזקה והטיפול בכלבים, כולל האכלה, התנהגות בזמן טיול וגזעים שונים של כלבים. הם למדו את התחום של בעיות התנהגות בכלבים, כיצד ניגשים לבעיות ואיך פותרים אותן.
גורים- איך עובדים עם גורים, תקופות קריטיות בחיי הגור, סוציאליזציה של גורים וחשיבותה (איך נכון להתנהג עם גור, לחשוף אותו לרעשים, לחיות אחרות, לילדים, לעולם שלנו). בנוסף, למדו הנערים גם נושאים בסיסיים בתחום הווטרינריה – מערכות חיוניות בגוף הכלב, חיסונים ועוד.
בשנה השנייה יעמיקו הילדים וילמדו עבודה עם לקוחות מסוגים שונים- לדוגמא, אילוף בבית הלקוח לעומת אילוף בתנאי פנסיון, לימוד מבחני המזג בגורים, התאמת כלב לתפקיד ונושאים נוספים בתחום הכלבנות הטיפולית.
עבודה בפועל במרכז בתקופת הקיץ – . בתקופת הקיץ עבדו הנערים במרכז בתשלום, כחלק מצוות המרכז. הנערים קיבלו שעות עבודה בהתאם לרמת ההשקעה שלהם בתכנית במהלך השנה. הם חתמו לראשונה על טופס 101 (ומאד התרגשו!!), התנסו בעבודת צוות, עמידה ביעדים ובזמנים, ולקחו אחריות. הם הרוויחו בעצמם לראשונה כסף וחוו תחושה של בגרות ועצמאות, לצד הנאה והתלהבות.
קבלת תעודת הכשרה – באורווה מקבלים הנערים/ות תעודות שר"י על פי השלבים אליהם יגיעו מטעם התאחדות לספורט הרכיבה בישראל אשר מגדירה את הידע שלהם על פי שלבים מקובלים בענף, מה שיסייע להעריך את הידע שלהם בקבלתם לעבודה בכל חוות סוסים. הכלבייה תעניק תעודת "מאלף צעיר" מטעם הכלבייה הטיפולית במרכז לרכיבה טיפולית תל מונד.
סדנת אוריינות כלכלית – בסדנא ילמדו הנערים כלים להתנהלות פיננסית נכונה- פתיחת חשבון בנק וניהולו, עמלות, חסכונות ועוד. המטרה היא לאפשר לבני הנוער להבין את משמעות הכסף וערכו לטווח ארוך, כחלק מההכנה לחיים האמיתיים.
יקבלו כלים בסיסים בגישה לשוק העבודה, כיצד לגשת לראיון עבודה וכדומה.
הרובד ההתנדבותי:
מובילי התכנית הוסיפו את הרובד ההתנדבותי לתכנית, במטרה ליצור היזון חוזר מהנערים לקהילה, במקביל להעצמה וחיזוק של הנערים והנערות עצמם. במסגרת זו שולבו בני הנוער הלוקחים חלק בתכנית בפעילות עם קבוצה של נערים עם צרכים מיוחדים בגילאים דומים, אשר לוקים בפיגור ברמות שונות או באוטיזם. מדובר בבני נוער המתגוררים בהוסטל לי בתפקוד פיזי גבוה יחסית (הולכים, גם אם בסיוע קל) אך עם קשיי תקשורת.
בתכנית זו, הוצמד כל נער עם צרכים מיוחדים לנער או נערה. בהכלבייה ליוו אותו לאורך כל המפגש יחד עם הכלב שלו. במקביל נערכה פעילות באורווה עם הנערים שהתנדבו שם. באמצע המפגש נערכה "החלפה" בין האורווה לכלבייה. הנערים שלוקחים חלק בתוכנית ליוו את הנערים עם הצרכים המיוחדים עד לעלייתם חזרה לאוטובוס.
לפני ואחרי כל מפגש, נערכו תכנון ועיבוד של המפגש. במסגרת זו הסביר המדריך את הפעילות המתוכננת לאותו יום והנערים שלנו הציגו את הקשיים עמם התמודדו. המפגשים לוו בחששות רבים מצד בני הנוער המתנדבים, אשר לא הכירו עד כה נערים כה שונים מהם. הם קיבלו הסבר כיצד להגיב לטנטרומים ולהתנהגויות הסטריאוטיפיות של בני הנוער שהגיעו. עם הזמן נוצרו קשרים בין אישיים יפים בין שתי קבוצות הנערים. עם סיום התכנית סיפרו בני הנוער שלנו שהם מרגישים מצד אחד הקלה ומצד שני עצב על כך שהקשר עם הנערים המיוחדים הסתיים.

הרובד החברתי:
הרובד החברתי היה משמעותי ביותר בתכנית. בני הנוער שנבחרו, הגיעו מישובים שונים (עם מאפיינים שונים) בתוך המועצה האזורית, בנים ובנות, חילוניים ודתיים. חלקם לומדים וחלקם נמצאים בשלבי נשירה.
המטרה היתה ליצור עבורם תחושת גאווה והשתייכות לקבוצה זו. לצורך כך נערך החיבור כבר ברגע הראשון שבו נאספו להסעה, כאשר הגיעו למרכז נהנו מארוחה קלה, ערכו מפגש עם אנשי המקצוע אשר מלווים אותם לאורך כל התהליך. אנשי המועצה עמדו בקשר גם עם המשפחות, יועצות בית הספר והקב"סית (קצינת ביקור סדיר) אשר היו חלק גם מתהליך הבחירה לתכנית.
במסגרת התכנית, נהנו בני הנוער ממסיבות, אשר לחלקן הוזמנו גם ההורים, ההורים מצדם, היו מעורבים אף הם בתהליך. הם יודעו לגבי המסיבות, המבחנים ושלבים משמעותיים בתהליך ואף נדרשו לשלם 50 ש"ח לחודש, דמי רצינות להשתתפות בתכנית. בתקופת העבודה בקיץ, הם התחייבו להסיע את הילדים למרכז.
המסיבות ותקופת העבודה בקיץ, היוו גורמים משמעותיים בתחושת ההשתייכות של בני הנוער למרכז בכלל ולצוות בפרט.

לסיכום:
בתום השנה הראשונה , הוגדרה התכנית כהצלחה.
בני הנוער, אשר השתתפו בתכנית הגיעו למרכז בשיעור השתתפות של למעלה מ90%. שיעור זה גבוה בהרבה מהמצופה, בדיוק שעה לאחר סיום יום הלימודים. נראה שזהו אחד המדדים אשר ניתן להסיק לפיהם את הצלחת התכנית.
מעבר למספרים, ניתן רק לשאול את בני הנוער שלנו ואת משפחותיהם. הם יעידו על השינוי הגדול שתרמה התכנית לחייהם.
עם סיום כל התכנית שאורכה 18 החודשים, תיבחן הפעילות להסקת מסקנות ומייד לאחר מכן יתחיל המיון למחזור השני של התכנית.

תודות
ברצוננו להודות לכל מי שנתרמו לסייע לפרויקט חשוב זה:
הביטוח הלאומי- הגב' אפרת בן חורין, מנהלת תכניות הקרן לילדים ונוער בסיכון בביטוח הלאומי על היוזמה והמימון הנדיב.
מועצה אזורית לב השרון- לגברת אורית בר, מנהלת מחלקת רווחה וקהילה
תודה לאסף משיח וסהר דהרי אשר מובילים את התכנית במעורבות ואכפתיות יוצאות דופן.
תודה רבה להנהלת עמותת המרכז לרכיבה טיפולית ולצוות המדריכים אשר הפכו את הרעיון למציאות!

Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On Youtube